banner icon

קבר עקביא בן מהללאל

Line
banner icon

עֲקַבְיָא בֶן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר: הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים וְאִי אַתָּה בָא לִידֵי עֲבֵרָה. דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן (אבות פ"ג מ"א)

תנא קדום שחי בימי בית-המקדש השני. טבע את הביטוי המפורסם "דע מאין באת ולאן אתה הולך"

התנא עקביא בן מהללאל היה מגדולי החכמים בדורו, ועמד במחלוקתם של חכמים בדיני טומאה וטהרה, דיני בכורות ועוד. על אף שהיה משוכנע בצדקתו, הורה לבנו לפסוק כדעת חכמים ולא כדעתו שלו, שכן "אחרי רבים להטות". 

בארבעה דברים מרכזיים נחלק עקביא על חכמי דורו. במשנה (מסכת עדויות פרק ה) מסופר כי ביקשו ממנו לחזור בו ולקבל את דעת הרוב וכך יוכל להתמנות לאב בית-הדין. עקביא סירב ואמר כי מוטב לו להחשב שוטה, ולא לשנות את דעתו כדי לקבל שררה וכבוד. מידת אמת זו שהייתה לרגליו של עקביא ניכרת גם בפתגם שהובא בשמו במסכת אבות: "… ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון? לפני מלך מלכי המלכים". 

  • תיאור המקום

    קברו של התנא עקביא בן מהללאל נמצא במחצית הדרך בין מחלף אליפלט לעיר צפת, ממזרח לכפר עכברה. הציון שקוע בצלע ההר במורד הואדי, ועל גבו כיפה קטנה. הגישה לציון אפשרית אך ורק בהליכה רגלית או באמצעות רכב שטח. בסמוך אליו נמצא ציונו של רבי ינאי. 

  • אודות

    עמידתו של עקביא במחלוקת הלכתית כנגד רוב חכמי דורו הפכה לאבן בוחן בדבר דרכי המחלוקת הראויות בתוך בית המדרש. במסכת סנהדרין (דף פ"ח ע"א) מבואר כי עקביא לא נדון כזקן ממרא מכיוון שהציג את עמדתו רק "להלכה" – באופן תיאורטי, ולא הורה בפועל לאף אדם לנהוג לפי עמדתו למעשה. המתח שהיה בן עקביא לחכמי דורו הוליך לדעה במשנה כי החכמים נידו את עקביא מבית המדרש, אולם רבי יהודה הפריך את השמועה הזו באמרו : חַס וְשָׁלוֹם שֶׁעֲקַבְיָא נִתְנַדָּה, שֶׁאֵין עֲזָרָה נִנְעֶלֶת בִּפְנֵי כָל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל בְּחָכְמָה וּבְיִרְאַת חֵטְא כַּעֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל. טרם מותו קרא עקביא לבנו וביקש ממנו שלא ימשיך להחזיק בעמדותיו, אלא יקבל את פסיקתם של החכמים. שאל אותו בנו מדוע לא עשה כן בעצמו וחזר בו מעמדותיו? הסביר לו עקביא: אני שמעתי מפי רבים, והחולקים עלי אף הם מתבססים על דברי הרבים. אולם בדור שלי הגיעו הדברים לידי כך שאני עומד בדעת יחיד, ולכן אתה חייב לבטל את עמדתך מפני דעתם של הרבים (משנה עדויות פרק ה'). עקביא אף סרב להשתמש במעמדו שלו כדי לסלול את דרכו של בנו לבית המדרש, אלא אמר לו: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך" – אל תנסה להסתמך על הייחוס שלך אלי, אלא תסלול את דרכך בעצמך ותתקבל בבית המדרש על סמך מעשיך ודעותיך בלבד. 

כתובת והוראות הגעה

אזור צפת
דילוג לתוכן