banner icon

קבר בניהו בן יהוידע

Line
banner icon

"וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע בֶּן אִישׁ חַי רַב פְּעָלִים מִקַּבְצְאֵל" (שמואל ב' פרק כ"ג)

בניהו בן יהוידע היה מגיבורי דוד המלך ושר צבאו של יורשו – המלך שלמה

מבין שלושים גיבוריו המובחרים של דוד שמור לבניהו בן יהוידע מקום של כבוד כמפקדם של "הכרתי והפלתי" – גדודי הכוחות המיוחדים של המלך דוד. בתלמוד (ברכות דף ג' ע"ב) מסופר גם כי עמד בראש הסנהדרין ונודע בשקידתו העצומה על לימוד התורה ביום ובלילה. 

בניהו בן יהוידע התמנה למפקד בצבא דוד כשאגדות וסיפורי גבורה מפארים את שמו. הוא הצטיין בנאמנותו לדוד, וגם כאשר רבים משרי הממלכה נטו אחרי אדוניהו וראו בו היורש של דוד – נותר בניהו לצידו של שלמה. בהוראתו של דוד הוביל בניהו – יחד עם צדוק הכהן – את הכתרתו של שלמה למלך על ישראל, ובהמשך תפס את מקומו של יואב בן צרויה והתמנה לשר הצבא כולו. 

  • תיאור המקום

    קבר בניהו בן יהוידע נתגלה על-ידי האר"י ותלמידו ר' חיים ויטל בסמוך ליישוב בריה, צפונית לעיר צפת. מתחם הקבר נמצא בינות לעצים ממערב לכביש, ובו מבנה מאורך מעוטר כיפה, שבחזיתו שלושה פתחים. 

  • אודות

    כאשר מונה המקרא את רשימת גיבוריו של המלך דוד, שמור בה מקום של כבוד לבניהו בן-יהוידע. מסופר עליו כי באחד הקרבות נשבר נשקו, אך הוא הצליח לחטוף את חניתו של אויבו ולגבור עליו באמצעותה. עוד מסופר עליו כי ירד לגוב אריות וגבר בידיים ריקות על האריה שבפנים. בזכות גבורתו זו מינה אותו דוד לתפקידים מיוחדים – "וישימהו דוד על משמעתו" (שמואל ב' פרק כ"ג). 

    המדרשים מפליגים בשבח מעלתו הרוחנית של בניהו. בין השאר מספרים עליו כי היה שובר וכותש את הקרח בבורות המים כדי לטבול בחורף, וכן שהיה לומד בבקיאות גדולה והיה חוזר על כל מדרש ההלכה "ספרא דבי רב" ביום אחד (ברכות דף י"ח ע"ב). עוד מסופר עליו (גיטין דף ס"ח ע"א) כי יצא בשליחותו של המלך שלמה כדי לשבות את אשמדאי ראש השדים ולהוציא ממנו כמה סודות שהיו נחוצים לבניין בית המקדש. בניהו הצליח במשימתו באמצעות שילוב של ערמה וכוח, ולאחר שכבל את אשמדאי בשלשלת שחרוט עליה השם המפורש – הביאו לפני שלמה לארמונו שבירושלים. 

    בשילוב ייחודי זה של "ספרא וסיפא" הלך בניהו בעקבות דוד שהיה אף הוא "עדינו העצני" והיה לומד תורה בלילות ויוצא לקרבות בראש צבאותיו בימים. דמותו היא המקור לרעיון העמוק כי "צדיקים אף במיתתם קרואים חיים" – שאין שיני הזמן ופגעי העולם הגשמי יכולים לעצור את חידוש האור הרוחני שהביאו לעולם. 

כתובת והוראות הגעה

ביריה

המשך קריאה אודות המקום

המהרח"ו מתאר בספרו "שער הגלגולים" כיצד חזר פעם אחת מקברי האמוראים אביי ורבא ורבו האר"י הקביל את פניו בכבוד מופלג. במענה לתמיהתו הסביר לו האר"י כי היה הדבר משום שנלוותה אליו נשמת בניהו בן-יהוידע בחזרתו. מתוך כך הכיר ר' חיים ויטאל עצמו היכן מקום הקבר, וחזר לשם וציינו, שכן קודם לכן לא היה שם כל סימן מזהה. האר"י – בעקבות הזוהר הקדוש – אף שופך מעט אור על דמותו המופלאה של בניהו בן יהוידע ומבאר כי הוא מכונה "בן איש חי" על שום שהיה מייחד כל העולמות כולם, והיה מאיר לעולם במידת "חי העולמים".

במאה ה-19, במהלך ביקור בארץ, סר רבינו יוסף חיים מבגדד לקברו של בניהו בן יהוידע ושהה שם כמה ימים. הוא מעיד על עצמו כי בימים אלו נפתחו לו שערים חדשים לחכמת התורה ולהבנת עמקי סודותיה, ואף נודע לו כי הוא עצמו משורש נשמתו של בניהו בן-יהוידע. מסיבה זו קרא רבינו יוסף חיים רבים מספריו בדרך המרמזת לבניהו בן יהוידע, ואף הוא עצמו מכונה בשם אחד מן המעולים שבספריו אלה – "בן איש חי". 

 

דילוג לתוכן