banner icon

קבר רבי שלמה אבן גבירול

Line
banner icon

שָׁלוֹם לְךָ דּוֹדִי / הַצַּח וְהָאַדְמוֹן //  שָׁלוֹם לְךָ מֵאֵת / רַקָּה כְמוֹ רִמּוֹן [מפיוטי אבן גבירול]

מגדולי משוררי ספרד, אשר פיוטיו מעטרים את מחזורי התפילה. חיבר גם ספרי הגות ומוסר מעמיקים.

 

רבי שלמה אבן גבירול נולד בספרד בתחילת המאה ה-11. חייו היו קצרים ומלאי אתגרים, אך כשרונותיו התפתחו במהירות מטאורית, ובהיותו נער כבר פרסם שירים בחריזה ומשקל בעלי תוכן מעורר השראה. ספר "מקור חיים" נחשב לפנינה פילוספית בעולם ההגות היהודית ואף מחוצה לו. 

על אף שסבל כנראה מכמה מחלות כרוניות, הוסיף לכתוב והיה ליוצר פורה במיוחד. הוא נחשב לאחד מחלוצי שירת ספרד, והלך בעקבות דונש בן לברט באמצו את שיטת המשקלים של המשוררים הערביים. ידו רבה לו אף בחכמת הלשון – כפי שניכר משיר שחיבר ובו ארבע מאות בתים (!) המקיף את כל כללי הלשון והדקדוק בעברית. פיוטיו מושרים בפי כל סביב שולחן השבת, בקינות לתשעה באב, בסליחות ובתפילות הימים הנוראים. 

 

  • תיאור המקום

    קברו של רבי שלמה אבן גבירול, מראשי משוררים בספרד, נמצא בתוך תחומי הכפר כבול שבגליל המערבי. על ציון הקבר ניצב מבנה רחב ובראשו כיפה. במקום נמצא על פי המסורת גם קברם של רבי אברהם בן עזרא ורבי יהודה הלוי. 

  • אודות

    האגדה מספרת כי שלמה אבן גבירול נרצח בידי ישמעאלי שהתקנא בכשרונו. כדי להעלים את דבר הרצח הוא קבר אותו תחת לעץ תאנה. אותו עץ תאנה החל לתת פירות משובחים שלא בזמנם, והדבר עורר את חשדם של הבריות עד כי התגלה דבר הרצח והרוצח נתפס ונענש. על פי מסורת זו, כאשר נמצאו עצמותיו של רבי שלמה אבן גבירול תחת העץ הן הועברו בסופו של דבר לקבורה בארץ ישראל. 

דילוג לתוכן