banner icon

קבר הנביא יואל

Line
banner icon

וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם (יואל פרק ג, א)

מנביאים אחרונים בתקופת בית המקדש הראשון. נבואותיו נכללות בספר תרי-עשר

זמנו של הנביא יואל איננו ידוע, אך נראה כי – כמרבית הנביאים האחרונים – הוא חי בממלכת יהודה במאה שלפני החורבן. בנבואותיו מתייחס יואל לשני נושאים מרכזיים: מכת ארבה קשה הפוקדת את הארץ, ומשפטם של העמים בבוא "יום השם" באחרית הימים. 

מנבואתו של יואל למדו חז"ל כי קובעים תענית ציבור במקרה של אסונות טבע ופגעי רעב: "עַל אֵלּוּ מַתְרִיעִין בְּכָל מָקוֹם, עַל הַשִּׁדָּפוֹן וְעַל הַיֵּרָקוֹן, עַל הָאַרְבֶּה…" (משנה תענית פ"ג). גם עקרונות התשובה נלמדים משם, ובראשן הקריאה "וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל־בִּגְדֵיכֶם וְשׁוּבוּ אֶל־ה' אֱלֹהֵיכֶם (יואל פרק ב פי"ג) שחז"ל השתמשו בה כדי להדגיש שעיקר התשובה בלב ובהחלטה לנהוג אחרת בעתיד (משנה תענית פ"ב). 

  • תיאור המקום

    קבר הנביא יואל נמצא בתחומי הכפר גוש חלב (ג'יש), ממזרח לכביש 89. מבנה הקבר עשוי אבן לא מסותתת החופה על שלושה כוכי קבורה, והוא נמצא על (?) מדרגה בצלע ההר בינות למטעי זיתים. מעט דרומה משם (סמוך יותר לכביש הראשי) נמצא קברם של התנאים שמעיה ואבטליון, מאחרוני תקופת הזוגות. 

  • אודות

    בספר יואל ארבעה פרקים סך-הכל, והוא פותח ללא כל מידע מקדים במילים " דְּבַר־ה' אֲשֶׁר הָיָה אֶל־יוֹאֵל בֶּן־פְּתוּאֵל". יואל מתאר את הנזקים העצומים שנגרמו ליבולים בשל מכת הארבה, אותו הוא מדמה לחיית טרף – " שִׁנָּיו שִׁנֵּי אַרְיֵה וּמְתַלְּעוֹת לָבִיא לוֹ" (פרק א, ו). יואל קורא לעם להתכנס לתפילת הציבור – " קַדְּשׁוּ־צוֹם קִרְאוּ עֲצָרָה" (יואל פרק א, י"ד), לתקוע בשופר, ולחזור בתשובה שלמה לפני ה': "וְגַם־עַתָּה נְאֻם־ה' שֻׁבוּ עָדַי בְּכָל־לְבַבְכֶם וּבְצוֹם וּבְבְכִי וּבְמִסְפֵּד". יואל מנבא כי התפילה תפעל בעולמות העליונים וה' יחוס על עמו עד כי תסור מעליהם מכת הארבה – "וְאֶת־הַצְּפוֹנִי אַרְחִיק מֵעֲלֵיכֶם" (יואל פרק ב, כ'), והאדמה תשוב לתת את יבולה – "וּמָלְאוּ הַגֳּרָנוֹת בָּר וְהֵשִׁיקוּ הַיְקָבִים תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר (שם, כ"ד). 

    בחלקו השני של הספר צופה יואל כי באחרית הימים תהיה הנבואה מנת חלקם של כל אחת ואחד מבני ישראל: וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם (יואל פרק ג, א). מיד לאחר מכן מתאר הנביא כיצד יאסוף ה' את כל הגויים לעמק יהושפט כדי לבוא עמם חשבון על העולות שגרמו לישראל – "עַל־עַמִּי וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פִּזְּרוּ בַגּוֹיִם וְאֶת־אַרְצִי חִלֵּקוּ" (שם פרק ד, ב). במשפטו ידבר ה' קשות עם העמים – "וה' מִצִּיּוֹן יִשְׁאָג וּמִירוּשָׁלִַם יִתֵּן קוֹלוֹ", עד כי ארצותיהם תהיינה שממה וידעו כולם כי ה' הוא השוכן בירושלים עיר הקודש. את נבואתו חותם יואל בהבטחה כי ה' לעולם לא ימחל על דם צדיקי ישראל שנשפך בידי האומות, ובציפיה ליישובה  של ירושלים לנצח – "וִיהוּדָה לְעוֹלָם תֵּשֵׁב וִירוּשָׁלִַם לְדוֹר וָדוֹר".

כתובת והוראות הגעה

גוש חלב
דילוג לתוכן