banner icon

בית העלמין העתיק בכפר יאסיף

Line
banner icon

בית עלמין ששימש את יהודי האזור מאות שנים. ייתכן כי קבור בו רבינו משה חיים לוצאטו. 

  • תיאור המקום

    בגליל המערבי, ממזרח לעיר עכו, שוכן היישוב כפר יאסיף. בחלקו הצפוני של הכפר נמצא בית עלמין עתיק ובו קבורים יהודים רבים, ביניהם כמה דמויות מוכרות. במקום נמצאה דלת של מערת קבורה מתקופת התנאים, המעוטרת בסמלים יהודיים ונמצאת היום במוזיאון הלובר שבצרפת.

המשך קריאה אודות המקום

כפר יאסיף שבגליל מוכר כיישוב יהודי עוד מתקופת התנאים – כך עולה מן הממצאים הארכיאולוגיים במקום, הכוללים בין השאר מערות קבורה אופייניות. יש המזהים אותו עם היישוב חסה שבנחלת שבט אשר [יהושע י"ט], ויש הטוענים כי זהו אותו כפר המכונה על-ידי יוסף מתתיהו בשם "כפר עכו", ואשר נקרא אחר כך בשיבוש קל של שמו הפרטי של בן-מתתיהו עצמו – יאסיף. מאז התקיימה במקום התיישבות יהודית לסירוגין, כאשר לגבי ארבע-מאות השנים האחרונות הדברים מתועדים בכתבי רבנים ונוסעים שונים. בין השאר ביקר במקום רבי חיים בן-עטר, ה-"אור החיים" הקדוש, והוא ציין כי במקום מתגוררות כעשר משפחות יהודיות. 

 

בבית העלמין בכפר יאסיף קבורים גם תושבים רבים מיישובי הסביבה, בעיקר מעכו. הדבר נובע מכך שהעיר עכו נחשבת מחוץ לגבולות הארץ המקודשים, ולכן על אף שהתגוררו בה יהודים רבים לאורך הדורות, הם העדיפו להיקבר מזרחה משם בתוך תחומי הארץ המקודשים – בכפר יאסיף. יש סימוכין לכך שאחת הדמויות החשובות ביותר שקבורה בבית העלמין בכפר יאסיף היא זו של הרמח"ל – רבי משה חיים לוצאטו – שעלה לארץ בערוב ימיו. 

דילוג לתוכן