banner icon

קבר שמעון בן יעקב

Line
banner icon

דָּבָר אַחֵר: אֵין לְךָ עֲנִיִּים וְסוֹפְרִים וּמְלַמְּדֵי תִינוֹקוֹת אֶלָּא מִשִּׁמְעוֹן, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ נְפוֹצִים (רש"י על בראשית מ"ט, ז)

השני משבטי ישראל. יחד עם אחיו לוי הכה את העיר שכם. נחלתו נסמכה אל ממלכת יהודה.

שמעון היה בנם השני של יעקב ולאה, והוא נקרא כך על ידה "כִּי־שָׁמַע ה' כִּי־שְׂנוּאָה אָנֹכִי". על פי המדרש היה זה שמעון שדחף את יוסף לבור, ולכן אותו השאיר יוסף בבית האסורים כאשר שלח את האחים להביא את בנימין. 

כאשר כרת יעקב ברית עם אנשי העיר שכם, נאותו אנשי שכם לקיים ברית מילה. שמעון – יחד עם אחיו לוי – ניצלו את כאבם של אנשי שכם כדי לתקוף אותם ולהכותם לפי חרב כנקמה על אונס אחותם דינה. יעקב אבינו ביקר אותם על כך – "עכרתם אותי להבאישני ביושב הארץ", ואף לפני מותו דיבר איתם קשות: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים… בְּסֹדָם אַל־תָּבֹא נַפְשִׁי… אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל".

  • תיאור המקום

    קבר שמעון בן יעקב נמצא לא רחוק מקלקיליה, ליד מחלף "אייל" שבכביש 6. על פי המסורת העלו בני ישראל ממצרים לא רק את עצמותיו של יוסף, אלא אף את עצמותיהם של כל שנים עשר בני יעקב. וכך מתואר בספר הישר: "ואת שמעון ולוי קברו בעיר מנדא אשר נתנה לבני שמעון". על ציון הקבר מבנה אבן ועליו כיפה לבנה. 

     

  • אודות

    נבואתו של יעקב אבינו אכן התקיימה בשבט שמעון. כאשר ברך משה את בני ישראל לפני מותו, השבט היחיד שהוא לא הזכיר כלל היה שבט שמעון. יש אומרים שמשה לא ברך אותם בגלל החלק הפעיל שנטלו בחטא בנות מדין בשיטים, בהובלתו של נשיא השבט זמרי בן סלוא. כאשר נכנסו בני ישראל לארץ נלחמו בני שבט שמעון יחד עם בני שבט יהודה לכיבוש נחלותיהם הסמוכות בחציה הדרומי של הארץ (שופטים פרק א). לאחר מכן כמעט ולא נזכרו בני השבט, וכן לא עמדו מהם מנהיגים, שופטים או נביאים. נראה כי הם נטמעו בשבט יהודה ולא שימרו זהות שבטית נבדלת. 

     

כתובת והוראות הגעה

סמוך למחלף "אייל" כביש 6
דילוג לתוכן