banner icon

מערת האישה השונמית

Line
banner icon

נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה, וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה; וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ יָסוּר שָׁמָּה

האישה השונמית זכתה לבן בברכתו של הנביא אלישע, בזכות מצוות הכנסת אורחים שנהגה בה.

שמה של האישה השונמית אינו ידוע. לחז"ל (ילקוט שמעוני מלכים רכ"ח) הייתה מסורת כי הייתה אחותה של אבישג השונמית, אחת מנשותיו של דוד המלך ואמו של הנביא עידו. האישה השונמית בנתה בביתה חדר עבור הנביא אלישע, ונפקדה בבן בזכות ברכתו של הנביא.

בתנ"ך (מלכים ב פרק ד') מתוארת האישה השונמית בתואר "גדולה", ומשמע שהייתה אמידה ובעלת מעמד גבוה. כאשר אלישע הציע לגמול לה טובה על הכנסת האורחים שלה היא סירבה וטענה שאין לה צורך בתמורה למעשיה. לאחר שנפטר בנה בגיל צעיר, היא פנתה לעזרתו של הנביא אלישע, ובזכות תפילתו קם הבן לתחיה. 

  • תיאור המקום

    "שונם" – מקום מגוריה של האישה השונמית – מזוהה כיום עם הכפר "סולם", מזרחית לעיר עפולה. במרכז הכפר ישנו קיר אבן שמזוהה עם מקום ביתה של האישה. מעבר לקיר נמצאת מערה, ועליו מוצב לוח המתאר את עיקרי סיפורה של האישה השונמית.

  • אודות האישה השונמית

    האישה השונמית הוא כינויה של אישה ששמה אינו ידוע, תושבת הכפר "שונם". היא חיה בתקופתו של הנביא אלישע (סביבות המאה ה9- לפסה"נ), והצטיינה במידת הכנסת האורחים שלה. כאשר שמעה כי הנביא אלישע מזדמן כפעם בפעם לשונם, הפצירה בו שיתארח בביתם. בעצה אחת עם בעלה הם בנו עליית קיר קטנה וריהטו אותה בשולחן וארון וכיסא ומנורה, כדי שישמשו את איש האלקים בכל פעם שיבוא לשם. אלישע הכיר טובה להכנסת האורחים הנדיבה הזו, וכאשר נודע לו שאין לאשה השונמית בנים – ברך אותה בפרי בטן. בניגוד לנשים אחרות במקרא, האישה השונמית לא מתוארת כעקרה, ונראה כי נולדו לה בנים קודם לכן אלא שאף הם מתו בצעירותם. מסיבה זו לא שמחה האישה בעת שנתבשרה על הולדת הבן, אלא הגיבה בחשש "וַתֹּאמֶר: אַל אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ". ואכן כמה שנים אחר הולדת הבן, בעת שיצא עם אביו אל הקציר, איבד הילד לפתע את הכרתו ומת. האישה השכיבה אותו על מיטתו של הנביא אלישע באותו חדר שבו נהג להתארח, ויצאה לבקש את עזרת הנביא. בפגשה אותו זעקה אליו האישה במר לבה: "הֲשָׁאַלְתִּי בֵן מֵאֵת אֲדֹנִי? הֲלֹא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי!", כהד לחשש המקורי שלה שהעדיפה שלא להתאכזב באבדן של בן נוסף. אלישע הבין לכאבה ושלח את גיחזי נערו להחיות את הילד, אולם כאשר הגיע לשונם גילה שגיחזי לא צלח בשליחותו. אלישע נכנס לחדר, "וַיָּבֹא, וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה'". תפילתו של אלישע נענתה, והילד קם לתחיה. לפי ספר הזוהר (ח"ב דף מד ע"א) גדל הנער והיה אף הוא לנביא – הלא הוא הנביא חבקוק. 

  • אירועים שנוהגים לקיים באתר

    רבים מגיעים למקום כדי להתפלל לזרע של קיימא, לא פעם בהמלצתם והנחייתם של גדולי ישראל. במקום מתקיימות לעיתים גם תפילות בקהל רב, ואזכרת שמות של זוגות המבקשים להיפקד בבנים ובבנות בזכותו של הנביא אלישע והנס של החייאת בן האישה.

דילוג לתוכן