ברוכים הבאים להילולת רבי שמעון בר יוחאי זיע"א

ברכת ה' עליכם מציון קבר התנא רבי שמעון בר יוחאי שבמירון זיע"א.

מוזמנים לצפות במעמד ההדלקות המסורתיות על ציונו של התנא רבי שמעון בר יוחאי

תוכלו באתר זה לשלוח שמות לתפילה שיונחו על הציון ולהשתתף בשמחת החג.

ראשי En תרומה

שירים ופיוטים

וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאי, וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי רַבִּי שִׁמְעוֹן צַדִּיקָאי:

אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא אַשְׁרֵי עַיִן רָאַתְהוּ, לֵב חָכָם יַשְׂכִּיל פִּיהוּ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
בָּרוּךְ הוּא מִפִּי עֶלְיוֹן קָדוֹשׁ הוּא מֵהֵרָיוֹן, מְאוֹר גָּלִיל הָעֶלְיוֹן אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
גִּבּוֹר וְאִישׁ מִלְחָמָה בְּדַת תּוֹרָה תְּמִימָה, מָלֵא מַדָּע וְחָכְמָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
דָּרַשׁ כָּל תַּעֲלוּמוֹת בְּעֹז וְתַעֲצוּמוֹת, עָלָה מַעֲלוֹת רָמוֹת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
הֻחְבָּא בְּתוֹךְ מְעָרָה מִפְּנֵי הַגְּזֵרָה, שָׁם לָמַד סִתְרֵי תוֹרָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
וְשָׁם נִבְרָא מַעְיָן לוֹ וְחָרוּב לְמַאֲכָלוֹ, מַה טוֹב חֶלְקוֹ וְחֶבְלוֹ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה דִּין רֵיכָא וּבַר רֵיכָא, זִכָּה רַבִּים וְזָכָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
חִדֵּשׁ כַּמָּה הֲלָכוֹת הֵן בְּמִשְׁנָה עֲרוּכוֹת, זֶה הַמַּרְגִּיז מַמְלָכוֹת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
טִהֵר אֶת עִיר טְבֶרְיָה עָשָׂה אוֹתָהּ נְקִיָּה, הוֹדוּ לוֹ מִן שְׁמַיָּא אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
יָדַע כָּל הַנִּסְתָּרוֹת דְּבָרָיו עוֹשִׂים פֵּרוֹת, בִּטֵּל כַּמָּה גְּזֵרוֹת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
כָּל יָמָיו אֲשֶׁר חָיָה אוֹת הַקֶּשֶׁת לֹא נִהְיָה, כִּי הוּא אוֹת עוֹלָם הָיָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
לְכָל יִשְׂרָאֵל הֵאִיר בְּסוֹד תּוֹרָה הַבָּהִיר, כְּאוֹר הַחַמָּה מַזְהִיר אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
מָקוֹם בָּחַר בִּשְׁמַיָּא עִם הַנָּבִיא אֲחִיָּה, זֶה מִבְּנֵי עֲלִיָּה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
נֶחְמָד מְאֹד לְמַעְלָה זָכָה לִיקָר וּגְדֻלָּה, כֶּתֶר עֶלְיוֹן לוֹ נִגְלָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
סִינַי סִינַי לוֹ נִקְרָא אֲרִי שֶׁבַּחֲבוּרָה, מִמֶּנּוּ תֵּצֵא תּוֹרָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
עָשָׂה שִׁבְעִים תִּקּוּנִים יְקָרִים מִפְּנִינִים, בָּם תִּקֵּן הָעֶלְיוֹנִים אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
פָּתַח אֶת פִּיו בְּחָכְמָה הוֹצִיא אוֹר תַּעֲלוּמָה, תִּקֵּן זָהֳרֵי חַמָּה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם גִּלָּה מִדְרַשׁ הַנֶּעֱלָם, יָכוֹל לִפְטוֹר הָעוֹלָם אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
קוֹלוֹ זִמֵּר עָרִיצִים וְהִכְרִית אֶת הַקּוֹצִים, וְהִצִּיל הַלְּחוּצִים אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
רָאָה פָנָיו מְאִירִים בְּשִׁבְתּוֹ עִם חֲבֵרִים, עֵת גִּלָּה סוֹד נִסְתָּרִים אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
שָׁלוֹם רַב עַל מִשְׁכָּבוֹ מַה יָפְיוֹ וּמַה טּוּבוֹ, דּוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:
תּוֹרָתוֹ מָגֵן לָנוּ הִיא מְאִירַת עֵינֵינוּ, הוּא יַמְלִיץ טוֹב בַּעֲדֵנוּ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי:

בַּר יוֹחָאי, נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ, שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶיךָ:

בַּר יוֹחָאי, שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ, נִמְשַׁחְתָּ מִמִּדַּת הַקֹּדֶשׁ, נָשָׂאתָ צִיץ נֶזֶר הַקֹּדֶשׁ, חָבוּשׁ עַל רֹאשְׁךָ פְּאֵרֶךָ:
בַּר יוֹחָאי, מוֹשַׁב טוֹב יָשַׁבְתָּ, יוֹם נַסְתָּ יוֹם אֲשֶׁר בָּרַחְתָּ, בִּמְעָרַת צוּרִים שֶׁעָמַדְתָּ, שָׁם קָנִיתָ הוֹדְךָ וַהֲדָרֶךָ:
בַּר יוֹחָאי, עֲצֵי שִׁטִּים עוֹמְדִים, לִמּוּדֵי יְהֹוָה הֵם לוֹמְדִים, אוֹר מֻפְלָא אוֹר הַיְקוֹד הֵם יוֹקְדִים, הֲלֹא הֵמָּה יוֹרוּךָ מוֹרֶךָ:

בַּר יוֹחָאי, וְלִשְׂדֵה תַּפּוּחִים, עָלִיתָ לִלְקֹט בּוֹ מֶרְקָחִים, סוֹד תּוֹרָה כְּצִיצִים וּפְרָחִים, נַעֲשֶׂה אָדָם נֶאֱמַר בַּעֲבוּרֶךָ:
בַּר יוֹחָאי, נֶאֱזַרְתָּ בִּגְבוּרָה, וּבְמִלְחֶמֶת אֵשׁ דַּת הַשַּׁעְרָה, וְחֶרֶב הוֹצֵאתָ מִתַּעְרָהּ, שָׁלַפְתָּ נֶגֶד צֹרְרֶיךָ:
בַּר יוֹחָאי, לִמְקוֹם אַבְנֵי שַׁיִשׁ, הִגַּעְתָּ לִפְנֵי (וּפְנֵי) אַרְיֵה לַיִשׁ, גַּם גֻּלַּת כּוֹתֶרֶת עַל עַיִשׁ, תָּשׁוּרִי וּמִי יְשׁוּרֶךָ:
בַּר יוֹחָאי, בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, קַו יָרוֹק מְחַדֵּשׁ חֳדָשִׁים, שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת סוֹד חֲמִשִּׁים, קָשַׁרְתָּ קִשְׁרֵי שִׁי"ן קְשָׁרֶיךָ:
בַּר יוֹחָאי, יוֹ"ד חָכְמָה קְדוּמָה, הִשְׁקַפְתָּ לִכְבוֹדָה פְּנִימָה, שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם נְתִיבוֹת רֵאשִׁית תְּרוּמָה, אַתְּ כְּרוּב מִמְשַׁח זִיו אוֹרֶךָ:
בַּר יוֹחָאי, אוֹר מֻוּפְלָּא רוּם מַעְלָה, יָרֵאתָ מִלְּהַבִּיט כִּי רַב לָהּ, תַּעֲלוּמָה וְאַיִן קוֹרֵא לָהּ, נַמְתָּ עַיִן לֹא תְשׁוּרֶךָ:
בַּר יוֹחָאי, אַשְׁרֵי יוֹלַדְתֶּךָ, אַשְׁרֵי הָעָם הֵם לוֹמְדֶיךָ, וְאַשְׁרֵי הָעוֹמְדִים עַל סוֹדֶךָ, לְבוּשֵׁי חֹשֶׁן תֻּמֶּיךָ וְאוּרֶיךָ:
בַּר יוֹחָאי, זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ, וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל אָחֵינוּ. שֶׁיָּבוֹא וְיִגְאֲלֵנוּ בִּמְהֵרָה, וְנֹאמַר אָמֵן:

אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, אַשְׁרֵיכֶם יִשְׂרָאֵל

אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא
אַשְׁרֵיכֶם יִשְׂרָאֵל,
לִפְנֵי מִי אַתֶּם מִטַּהֲרִין,
וּמִי מְטַהֵר אֶתְכֶם,
אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם...
וְאוֹמֵר מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל יְיָ
מַה מִּקְוֶה מְטַהֵר אֶת הַטְּמֵאִים
אַף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְטַהֵר אֶת יִשְׂרָאֵל

תפילות

ציון הרשב״י נחשב באופן מיוחד למקום תפילה לכל צורך ובקשה. עוד מתייחד המקום לתפילה על הגשם בעת בצורת, ולמעמד מיוחד בערב ראש חודש ("יום כיפור קטן״) בתפילה לחודש טוב.

שָׁלוֹם עָלֶיך אֲדוֹנִי הַצַּדִּיק, שָׁלוֹם לך ושָׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבְךָ, שָׁלוֹם עַל נַפְשָׁךְ הַקּדוֹשָׁה והַטּהוֹרָה. אַשְׁרֶיךָ שֶׁזָּכִיתָ לָלֶכֶת בּדַרְכֵּי יוֹצרְךָ וּלְעבְדוֹ וּלְיִרְאָה אוֹתוֹ, ועָשִׂיתָ מִצְוֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, עַל כֵּן גָּדוֹל שָׂכְרךָ, והַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָחִישׁ תּחִיָּתְךָ וִימַהֵר עֲמִידָתְךָ, ונִזְכֶּה ונִחְיֶה לִרְאוֹת פָּנֶיךָ הַמְאִירִים וּמַזְהִירִים כּזֹהַר הָרָקִיעַ, וּזְכוּתךָ יַעֲמֹד לָנוֹ ותוֹרָתְךָ מָגֶן בַּעֲדֵנוּ, ותִהְיֶה נִשְׁמָתְךָ צרוֹרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים והַשָׁלוֹם אֶת ה' אֱלֹקִים: יַעַלְזוֹ חֲסִידִים בּכָבוֹד ירַנּנוּ עַל מִשְׁכּבוֹתָם: רַנּנוּ צַדִּיקִים בַּה' לַיְשָרִים נָאוָה תּהִילָּה אוֹר זָרוּעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה:
אָנָּא ה', אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, אָבִינוּ אַב הַרְחֲמָן, עֲשֵׂה למַעַן שִׁמְךָ הָגָּדוֹל, וּלְמַעַן זכוּת אַבְרָהָם יִצְחָק ויַעֲקֹב וּמשֶׁה ואַהֲרֹן ויוֹסֵף ודָוִד וּפִנְחָס וּשְׁלֹמֹה, וּלְמַעַן זכוּת כּל הַצַּדִּיקִים והַחֲסִידִים, וּלְמַעַן זכוּת רבי שמעון בר יוחאי ורבי אלעזר בנו, ותָחוּס ותַחֲמֹל וּתְרַחֵם עָלַי ועַל כּל בֵּית יִשׂרָאֵל, וּתְחַיֵּנוּ חַיִּים אֲרֻכִּים טוֹבִים וּמְתֻקָּנִים, ותִפְרשׁ עָלֵינוּ סֻכַּת שׁלוֹמֶךָ, ותַקּנֵנוּ בּעֵצָה טוֹבָה מִלּפָנֶיךָ, וּתְמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ, וּמְעשֶׁר מַתּנוֹת יָדֶיךָ, ותוֹרֵנוּ הַדֶּרֶךְ הַטּוֹב אֲשֶׁר נֵלֵךְ בּוֹ והַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר נַעֲשֶׂה: (מלשון חכמים לרבי יוסף חיים זיע"א)

רבונו של עולם תזכור לנו חסדי אבות ותרחם עלינו כי בני אברהם יצחק ויעקב אנחנו עמך בני בריתך בני אברהם אהבך שנשבעת לו בהר המוריה. זרע יצחק יחידך שנעקד על גבי המזבח, עדת יעקב בנך בכורך שמאהבתך שאהבת אותו ומשמחתך ששמחת בו קראת אותו ישראל וישורון:
יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שתיתן לנו כח ויכולת ועזר וסיוע והכנה שלא לעבור על שום מצוה משלוש מאות וששים וחמישה מצוות לא תעשה ומדברי קבלה ומדברי סופרים לתקן את שרשם במקום עליון. וכל מצוה שלא באה לידינו תצרף ברחמיך הרבים את מחשבתנו הטובה ויעלה לפניך כאילו קימנו כל המצוות במעשה. ויהי נעם ה' אלוקינו עלינו ומעשה ידינו כוננהו:
קום צדיק הקדוש אור החי, רבי שמעון בר יוחאי. וחלה נא פני אל ויחננו, ויאמצנו ויברכנו. ויגדלנו וידגלנו. ויהדרנו ובועד טוב יועדנו. ויזכנו וימלטנו וינשאנו. ויסמכנו ויעזרנו. ויפרנסנו ויצליחנו. ויקדשנו וירפאנו. וישמרנו ויתמכנו. ולמען אברהם יצחק ויעקב משה ואהרן יוסף ודוד ופנחס ושלמה וכל הצדיקים וכל החסידים (וה') ירחמנו ויחינו חיים ארוכים. חיים של שלום. חיים של טובה. חיים של ברכה. חיים של פרנסה טובה. חיים של חילוץ עצמות. חיים שיש בהם יראת חטא. חיים שאין בהם בושה וכלימה. חיים של עושר וכבוד. חיים שתהיה בנו אהבת שמים ויראת שמים. חיים שימלא כל משאלות ליבנו לטובה לעבודתו יתברך אמן כן יהיה רצון:
קום חסידא קדישא קדש הקדשים, קדוש ה' מכובד אנת הוא רבי שמעון בן יוחאי דאית קריאת מכובד בעלמא דין ובעלמא דאתי, ואנת הוא דעתיד למהוי רישא לצדיקיא דיתבי בגנתא דעדן ותקבל אפי שכינתא. ותחמי לקןדשא בריך הוא ותשתעשע עם צדיקיא ותימא להו בואו נשתחוה ונכרעה ונברכה לפני ה' עושנו. קום ובקש רחמים מאבינו שבשמים עלינו ועל כל ישראל אחינו שישפיע לנו ברחמיו תורה וחיים אהבה וחסד צדקה ורחמים ברכה ושלום, ויעלה ויבוא ויגיע ויראה וירצה וישמע ויפקד ויזכר זכרונינו וזכרון אבותינו, וזכרון משיח בן דוד, וזכרון כל בית ישראל לפני ה' אלוקינו לפליטה לטובה לחן לחסד ולרחמים, לחיים טובים ולשלום אמן כן יהי רצון:
קום אילנא רבא ותקיף בתרין עלמין, אנת הוא רבי שמעון בן יוחאי דקודשא בריך הוא חקק דיוקנך לעילא. וקלך לעילא לעילא סלקא ומתעטרה בכתרא קדישא, וקודש אבריך הוא מתעטר בך בכלהו עלמין ומשתבח בך, עלך כתיב ויאמר לי עבדי אתא ישראל אשר בך אתפאר. קום והמליץ טוב והתפלל לפני אבינו אב הרחמן בעד ילדי בית ישראל יונקי שדים וגמולי חלב ותינוקות של בית רבן. וה' ברחמיו וברב חסדיו ישמרם ויצילם מכל נזק ומכל חולי ויצילם מכל צר ומשטין ומרוח רעה. ויצילם מעין הרע ומכל דבר רע. ויתן להם חיים ארוכים וטובים ומתוקנים וכח וחוזק ואומץ ללמוד תורה ולקיים המצוות ויגדלו בטובה ובשלווה ובשלום:
קום אור ישראל אתה ותלמידיך עשרה חסידי עליון קומו וסדרו מלי קמי קודש אבריך הוא, דאמר לא אשחית בעבור העשרה. קומו וזילו לדמיכי חברון אברהם יצחק ויעקב. ואתערו לגבי שכינתא דאתמר בה אני ישנה בגלותא. וקנה דאיהי ירושלם חרבה וישראל בגלותא תחת ידי אדונים קשים אומין דעלמא. קומו ואליפו זכו על עאנא דקודשא בריך הוא דאתמר בהון ואתן צאני צאן מרעיתי, קומו ובעו רחמי עלייהו, ואליפו זכו עלייהו. לשיזבא לון מאלין חיון בישין. ולמהוי מחיל קודש אבריך הוא להון על כל חוביהון ולמפרק לו בעגלא ובזמן קריב, קומו לעורר הרחמים ולהמשיך חסדים גדולים לנו ולכל ישראל אחינו בכל מקום שהם. ותחון זכות אבות וזכות כל הצדיקים והחסידים. וזכות כל הישרים בלבותם, אשר מסרו עצמם להריגה ולשריפה על קדושת ה' יתברך. ותמימותם וקדושתם ולימודם בתורה הקדושה וסודותיה וכל התיקונים והיחודים אשר ייחדו ותקנו בקדושה למעלה. יגנו עלינו ועל כל ישראל כולנו כאחד אנחנו. ה' יתן אומר המבשרות צבא רב. קול מבשר ואומר על הר גבוה עלי לך מבשרת ציון מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום מבשר טוב משמיע ישועה אומר לציון מלך אלוקיך:
רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר:
ספר התחינות, בית תפילה

פסוקים ואמרות

דאי הוא ר' שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק (בבלי גיטין דף י"ט ע"א)

ר"ש בן יוחאי אומר: אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה, ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח, תורה מה תהא עליה?

כל ימיו של רבי שמעון בן יוחי לא נראתה הקשת בענן" (ירושלמי ברכות ט, ב)

רבי שמעון אומר: כל ישראל בני מלכים הם

"שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל וכולן לא נתנן אלא ע"י ייסורים, ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא."(ברכות ה,א)

"שלושה שאכלו על שולחן אחד ואמרו עליו דברי תורה, כאילו אכלו משולחנו של מקום ברוך הוא" (שם)

"גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה" (נדרים מט ע"ב)

"נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים" (בבא מציעא נט ע"א)

"קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג" (שם)

"גדולה שמושה של תורה יותר מלמודה שנאמר פה אלישע בן שפט אשר יצק מים על ידי אליהו למד לא נאמר אלא יצק מלמד שגדולה שמושה יותר מלמודה" (שם)

"ואני תפלתי לך ה' עת רצון" - אימתי עת רצון? בשעה שהצבור מתפללין" (שם)

"יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה..." (סוכה מה, ב)

"ראיתי בני עלייה והן מועטים. אם אלף הם - אני ובני מהם; אם מאה הם - אני ובני מהם; אם שנים הם - אני ובני הם" (סוכה מה)